Dengarlah

Thursday, 12 May 2011

Puding Karamel Pisang

Resepi terhasil sbb hubby suka sgt mkn puding karamel. Igt pisang abu ni nk buat kuih lain, tp akhirnya jd Puding Karamel Pisang. Bg sya, rasanya mmg sedap... mkn msa sejuk2 - simpan dlm fridge dlu.. bru makan. Dessert yg mudah ttp sedap... Dlu tau puding karamel yg guna telur je.. skrg ni dh pndai masak Puding Karamel Biskut Kraker, Puding Karamel Tanpa Telur  & terbaru Puding Karamel Pisang ubahsuai dr resepi kuih pisang Barongko - Kuih pisang Kaum Bugis...hehehe...

Bahan2
3 tbsp gula pasir tuk wat karamel

Bahan Puding
12 biji pisang Abu/Nipah
3 keping roti - buang tepi dia yg kaler gelap
2 cwn santan
2 1/2 tbsp gula pasir
3 tbsp susu pekat/krimer manis
3 biji telur Gred B
1 tsp esen vanila


Cara2


1. Masukkn  3 tbsp gula pasir dlm loyang & buat karamel.


2. Kupas kulit pisang & buang empelurnya - bahagian dalam pisang yg warna agak gelap tu. Carik2kn roti


3. Masukkn sume bahan puding dlm blender & blend gula & bahan2 lain hgga halus..


4. Tuang adunan yg dh diblend ke dalam loyang karamel..


5. Kukus puding selama 30minit @ hgga puding masak. Sebelum kukus, tutup loyang ngn aluminium foil. Akak x tutup sbb aluminium foil dh abis.. x beli lg. Klau x tutup ngn aluminium foil, balut penutup kukusan ngn kain bersih.


Rupa puding karamel yg baru kuar dr periuk kukus

Bila dh masak, angkat & sejukkn.. Biar btol2 sejuk baru terbalikkn d atas pinggan @ bekas. Sebelum terbalikkn, amik pisau pemotong kek & lalukn di tepi puding tuk longgarkn puding dr loyang

Siap pn Puding Karamel Pisang


Selamat Mencuba.....

14 comments:

  1. salam ziarah kak nuri...x pernah plak nuni rasa puding karamel yg ada pisang..boleh dicuba jugak ni.

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam nuni..
    Try la.. hubby kata sedap..

    ReplyDelete
  3. nampak sedap je insyaAllah nak cubalah nanti. Tq.

    ReplyDelete
  4. Pas masak nnt, bleh la komen ye..

    ReplyDelete
  5. sy ni baru2 nk belajar buat puding.. ape maksud 3 tbsp gula tu...tq

    ReplyDelete
  6. 3 table spoon full.. maksudnya 3 sudu besar/sudu makan.. klau nk senang, beli je kt pasaraya @ bakery penyukat tu.. dia ada 1 set harga dlam RM5.00. Dlm set tu mmg dh tulis 1tsp, 1/2tsp, 1tbsp,1 cup.. & ada beberapa lg..

    ReplyDelete
  7. klu ganti ngn pisang berangan boleh ke?itu je stok pisang yg ada kt rmh

    ReplyDelete
  8. Anonymous : x berani nk ckp.. ari tu ada member try guna pisang tanduk - ank2 dia ckp sedap cuma kuat sgt bau pisang. hubby dia plak ckp rasa dia pelik.. myb sbb pisang tanduk kn masam2..

    Klau pisang berangan x tau la apa plak rasa dia..

    ReplyDelete
  9. Caremel tu nk bt cane ek? double boil dlm loyang ke panaskan terus loyang atas api? ke msk dlu dlm periuk? huhuhu

    ReplyDelete
  10. Klau nk buat karamel@ gula hangus tu, buh gula dalam loyang & panaskn terus loyang atas api yg kecik. Bila semua gula dh cair & bertukar perang. Tutup api & angkat. Ratakan karamel di semua bahagian dasar loyang. Buat karamel ni kena hati2 tau jgn sampai gula tu perang sgt.. sbb nnt dia jadi pahit...

    ReplyDelete
  11. salam...suka suara org yg baca yassin dlm blog akak ni.. merdu sangat..rasa nak nangis pulak ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam... TQ sbb sudi dtg cni. Akak pn 1st time dgr suara Qari tu terus terpikat. Mmg merdu sunggug suara dia. Subhanallah...

      Delete
  12. nampak macam mudah je buat puding karamel ni..

    ingat nanti nak cuba la..sebab sblm ni mak pun pnh ckap nak rasa..
    harap2 boleh la buat, sebab sy pun dlm proses bljar msak memasak ni.. ;)

    minta izin nak share resepi ye kak.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...