Dengarlah

Tuesday, 2 August 2011

Puding Roti Berkaramel

Puding Roti Berkaramel ni resepi dia sama ngn Puding Roti Berkaramel Lapis Milo, N3 sebelum ni. Cuma akak gunakan susu segar Nestle Rendah Lemak instead of susu cair sbb susu cair xde dlm stok..

Resepi : Puding Roti Berkaramel
Sumber : http://dayangjack.blogspot.com​/ - tQ sekali lg DJ

Bhn2

Karamel
1/4 cwn gula pasir
1/4 cwn air
- masak gula dlm loyang hgga perang. Pastu masukkn air. Kacau segera supaya x berketul. Bila dh cair sepenuhnya. Tutup api & ratakan pada loyang. Ketepikan

Puding
3 keping roti.. siat2kan 
2 keping biskut kraker
1 1/2 cwn + 3 tbsp susu cair 
- akak guna susu kotak Nestle Rendah Lemak
1/2 cwn air suam
1/4 cwn susu pekat + 1 tbsp susu tepung Nespray - x letak pn xpe
1 tsp esen vanila
3 biji telur - kacau perlahan jgn sampai berbuih

- tulisan biru tu adalah bahan2 yg akak tambahkan @ gantikan dalam resepi ni


Cara2
1. Blend semua bahan puding hgga halus kecuali telur


2. Tuang hasil blend ke dalam mangkuk telur yg dh dikacau perlahan td. Pastikan mangkuk telur tu besar ckit ye. Kacau sebati ngn perlahan-lahan


3. Tapiskan adunan puding ke dalam loyang yg ada karamel td


4. Kukus selama 45minit @ hgga puding masak.. Pastikan periuk kukusan telah dipanaskn terlebih dahulu & penutup periuk dibalut ngn kain/towel bersih..


5. Bila dh masak, kuarkn dr periuk kukusan & biar btol2 sejuk baru kuarkn dr loyang. Pastu sejukkn dlm fride & then bleh hidang tuk buka pose petang ni...hehehe...


K.. resepi dh ada & senang je kn.. x yah beli dh kat pasar/bazar Ramadhan...




Selamat Mencuba



5 comments:

  1. Minta izin cuba resepinya ya utk buka posa ptg ni..

    ReplyDelete
  2. enaknyer...mo mintak tapi suda terlambat...

    ReplyDelete
  3. boleh tanya? kenapa saya buat xjd naik ye?
    adakah sbb xpukul telur samapi naik atau mcm mane?
    sbb akak ckp pukul telur jgn sampai buih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. puding ni mmg x naik macam kek..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...