Dengarlah

Thursday, 7 April 2011

Kuih Lapis

Assalamualaikum... pe kabar ari ni? Harap2 sntiasa sihat & diberkati Allah..


Kuih lapis ni antara kuih feveret ank I. Sbnrnya, kuih lapis versi I ni asalnya kuih talam keladi. Masa buat kuih talam tu, Izatti cuma suka bahagian yg kaler putih.So, I guna la resepi lapisan putih tu tuk jadi kuih lapis. Sejak tu, Izatti panggil kuih putih & jd feveret dia.

Kuih lapis ni ada bnyk versi - msa mula2 kenal ngn kuih lapis dlu, I cuma tau yg guna tepung kanji. Pastu tepung kanji + tepung gandum. Ada gak tepung gandum + tepung jagung + tepung beras. Ada gk yg guna tepung beras je. Bhn2 yg len tu sama je - gula, santan, garam & yg I slalu buat bubuh telur 1 biji.

    

Jom tgk bahan2 tuk wat Kuih Lapis Izatti ni

Bhn2
1 cwn gula pasir
4 3/4 cwn santan
2 cwn tpg gandum
1 biji telur
1 1/2 tsp garam
pewarna ikut suka - msa buat ni, I guna 3 kaler ( Biru, Purple, Merah)

Cara
1. Satukan santan & gula pasir. Didihkn dgn api perlahan hgga santan menggelegak. Angkat & biarkn sejuk.. nk cepat, ltak bwh kipas, suam2 pn bleh..
 

Santan yg dh menggelegak. Pasni bleh tutup api

 2. Pukul/ Kacau telur & garam dgn garfu
 Telur + garam

 3. Msukkn santan ke dlm Langkah 2 selang seli ngn tepung hgga tepung & santan abis. Gaul sebati & tapiskn
 Masukkan tepung
 Masukkan santan lg
 Adunan santan + tepung + telur 

 Tapisan adunan supaya tiada lg tepung yg berketul2

 Adunan yg telah ditapis


 4. Bahagikan adunan ikut berapa kaler nk letak.. Ketepikan jap

5. Alas loyang ngn plastik lutsinar - guna la apa2 plastik pn. I guna plastik yg bnyk kat tesco kt bhagian yg amik sndri tuuu.. cam kita nk beli bawang & kena timbang tu.. haa... yg tu la.. Sapukan sedikit minyak kt plastik tu tau supaya  kuih x lekat nnt..

Alas loyang camni tau. Biar plastik berlebihan kt tepi tu. 
Nnt senang msa nk alih kuih kt pinggan

6. Tuang 1/3 cwn adunan kaler merah ke dlm loyang. Kukus slama 3min. Lau lapisan tebal, kena kukus lbh lama ckit. Masa kukus ni, rajin2 la lap penutup kukusan ye. Klau malas, bleh lapik penutup kukusan ngn towel yg bersih.
i. Lapisan kaler merah - 1/3cwn

7. Bila lapisan pertama dh msak, jgn tuang trus adunan kaler len. Tgk dlu samada permukaan kuih basah @ tak. Lau basah, buka penutup kukusan & biar kuih terdedah hgga lapisan tu kering. Pastu bru la tuang 1/3 cwn adunan kaler biru. Kukus 3min lg
 ii. Lapisan kaler biru
8. Bila lapisan kaler biru dh masak & permukaan dia kering, tuang 1/3 cwn adunan kaler purple plak. Kukus lg slama 3min

iii. Lapisan kaler purple

9. Ulang Langkah 6 hgga Langkah 8 hgga adunan habis. Jenuh gk nk buat proses ni. Tp kepuasan dirasai ble tgk hasilnya nnt. Lapisan akhir kukus dlm 20min..

Haaa... ni la hasilnya penat lelah buat lapisan yg nipis2 tu...tp, puas hatikn ble tgk cantiknye kuih lapis aku.. hehehe...


Tips : Klau permukaan setiap lapisan tu berair, buka penutup periuk & biar lapisan tu terdedah hgga air td kering. Pas2 bru tuang lapisan seterusnya..

Selamat Mencuba

4 comments:

  1. Try la.. akak lebih suka kuih lapis ni dr pada kuih lapis yg guna campuran tepung beras & tepung gandum.. yg ni rasa dia cam kuih lapis nyonya.. klau besa mkn kuih lapis nyonya..

    ReplyDelete
  2. cantik gabungan warnanya, banyak kali dah hati nie nak try wat kuih lapis nie tapi belum terlaksana lagi hajatnya insyaAllah nak trylah lps nie. Tq.

    ReplyDelete
  3. welcome... akak dh buat bbrpa versi kuih lapis & yg ni bg akak yg plg sedap... Jiran pn minta resepi & jd feveret family dia gk..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...